Kluczem do sukcesu jest jakość pieczywa

Jak zmiany na polskim rynku piekarskim wpływają na działalność piekarni? Jak wykorzystać je z korzyścią dla swojej firmy? M.in. na te pytania odpowiada Prezes Zarządu Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa RP, Stanisław Butka.

Od ostatniego spotkania branży piekarskiej na targach Bakepol w 2017 roku na polskim rynku zaszło wiele zmian. Jedną z najbardziej odczuwalnych zarówno dla konsumentów, jak i producentów żywności była decyzja o wprowadzeniu ograniczenia handlu w niedzielę. Jak ta zmiana wpłynęła na sytuację polskich piekarni?

Prezes Stanisław Butka: Ograniczenie handlu w niedzielę wpłynęło pozytywnie na branżę piekarsko-cukierniczą. Piekarnie i cukiernie są wpisane w Ustawie jako placówki, które mogą prowadzić handel w niedzielę. Dlatego nasza działalność przebiega tak jak dotychczas. Klienci, którzy chcą zjeść świeże pieczywo również w dzień wolny, mogą wybrać się do piekarni rzemieślniczych lub sklepów osiedlowych. Mam nadzieję, że spowoduje to zmianę przyzwyczajeń Polaków i chętniej będą kupować u polskich, lokalnych producentów, tak jak to jest np. w Niemczech.

Zatrzymując się na moment przy zmieniających się przyzwyczajeniach Polaków: widać również, że coraz chętniej decydują się oni na zakup pieczywa bezglutenowego czy chleba pieczonego na kwasie.

Liczba osób chory na celiakię jest stosunkowo stała, więc jeżeli chodzi o spożycie pieczywa bezglutenowego można mówić jedynie o modzie na dietę bezglutenową. Oczywiście, piekarnie muszą być otwarte na potrzeby klientów, dlatego coraz częściej na sklepowych półkach widzimy produkty bezglutenowe. Nie wiadomo tylko, jak długo potrwa taki trend, dlatego skupienie się tylko i wyłącznie na takim pieczywie może być ryzykowne dla firmy.

W jaki sposób właściciele piekarni mogą adaptować się do tych zmian z korzyścią dla swoich przedsiębiorstw? Jakie szansy dla przedsiębiorców mogą one przynieść?

Właściciele piekarni muszą przede wszystkim zrobić dwie rzeczy – zdefiniować grupę konsumentów, jaką chcą przyciągnąć do siebie oraz przeanalizować lokalizację swoich piekarni. Inne potrzeby mają młodzi ludzie, którzy najczęściej podążają za trendami w żywności, a po inne pieczywo, z reguły bardziej tradycyjne, sięgną emeryci. Ważne jest, czy piekarnia jest zlokalizowana w okolicach dworców, węzłów przesiadkowych itp., wtedy dużo częściej sprzedaje się produkty takie jak np.  gotowe kanapki czy drożdżówki. Każda firma może szukać szans w inny sposób – jedne poszerzając swoją ofertę i starając trafić w gusta wszystkich odbiorców, a dla niektórych korzystne może stać się wyspecjalizowanie w określonej gamie produktów np. BIO czy bezglutenowych. Wszystko zależy od pomysłów i możliwości właścicieli.

Jak Pan ocenia możliwości rozwoju branży w perspektywie najbliższych 5 lat?

Branża piekarska jest w trudnej sytuacji z uwagi na spadające spożycie pieczywa. Przetrwają te zakłady, które będą szybko dostosowywać się do zmian na rynku i zdobędą zaufanie stałych klientów. Moim marzeniem jest aby przyzwyczaić konsumentów do kupowania w rzemieślniczych piekarniach i małych osiedlowych sklepach.

Na jakie działania powinni zdecydować się piekarze chcący rozwijać swój biznes?

Kluczem do sukcesu jest jakość pieczywa.  W związku z bogaceniem się społeczeństwa coraz rzadziej głównym kryterium zakupu jest cena. Dlatego warto zainwestować w jakość produktu, aby pieczywo było rzemieślnicze, na kwasie o wysokich walorach smakowych.

 

Stanisław Butka jest Prezesem Zarządu Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa RP, patrona targów Polagra Tech 2018.

Wstecz

Patroni Medialni







Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Napisz do nas.
contact